Top 10 naked bikes 2025

2024 zit er bijna op, 2025 komt steeds dichter. We tellen af naar het nieuwe jaar met een wekelijkse top 10. Eerder maakten we al de top 10 adventure motoren 2025. Deze week stellen we onze top 10 naked bikes 2025 voor. Veel van die motoren zijn geüpdatete versies van al bestaande motoren of variaties op een bestaand thema. Maar er zijn ook enkele leuke écht nieuwe nieuwigheden.

10: Royal Enfield Bear 650

De nieuwe Royal Enfield Bear 650 gebruikt de basis van de al bestaande Interceptor, maar heeft een scrambler-uiterlijk. Zo gebruikt hij een 19-inch voorwiel en een 17 incher achteraan, vering met meer veerweg, een plat zadel en een ontwerp dat doet denken aan klassieke offroadmotoren. Het motorblok is de gekende 648cc-tweecilinder met 47 pk, maar de Bear 650 is uitgerust met een nieuw 2-in-1 uitlaatsysteem. Als dashboard wordt gekozen voor het TFT-display van de Himalayan. De naam voor de nieuwe Royal Enfield is afkomstig van de Big Bear Race. In 1960 won Eddie Mulder met zijn 500cc Royal Enfield Fury de legendarische Big Bear Race, een wedstrijd van 160 mijl van Los Angeles naar Big Bear Lake. De Royal Enfield Bear 650 arriveert in februari 2025 bij de dealers.

9: QJMotor SRK 900

QJMotor is in België/Europa nog een jong merk, maar in thuisland China doet het al jaren aan de top mee. Toch kun je bij ons al een grote variatie aan modellen kopen. De nieuwe SRK 900 is gepland voor 2025 en doet het met een staande twin met 95 pk en 90 Nm. De tijd dat Chinese motoren uitgerust waren met onderdelen uit de stoffigste hal en elektronica uit 2007, ligt ook achter ons. De SRK 900 heeft Brembo-remmen, Marzocchi-vering, een tft-scherm en niet te missen ledverlichting. Echte details ontbreken nog, maar we weten wel dat er 17,8 liter in de brandstoftank past en de QJMotor een behoorlijk stevig rijklaargewicht van 220 kg heeft.

8:Aprilia Tuono V4 Factory

Aprilia heeft behoorlijk wat naked nieuws voor 2025, want van de supersport RS 457 verschijnt een naakte Tuono-versie. Een interessante lichte motor, zeker wel, maar wij kijken toch net wat harder uit naar de vernieuwde Tuono V4 (Factory). Die krijgt namelijk meer cc’s en meer elektronica; het ondertussen gekende riedeltje. De cijfers? 1.099cc, 177 pk en 89 Nm. De Factory-versie is standaard uitgerust met nog meer en nog betere elektronica dan de standaardversie, maar vernieuwend is het Race Pack. Daarmee krijg je een gps-gestuurde bocht-voor-bocht-functie die kan worden uitgebreid met het Suspension Pack, zodat ook de vering per bocht kan worden ingesteld. De gegevens van de ECU kunnen dan achteraf worden gedownload en geanalyseerd om te zien hoe goed je écht bent.

7: Yamaha MT-07 Y-AMT

Eenzelfde update als voor de Kawasaki Z900 geldt voor de Yamaha MT-07. Een nieuwe snoet, meer elektronica en nu ook mogelijk om met Y-AMT uit te rusten. Hoe een MT-07 rijdt, weten we ondertussen maar al te goed, maar wij zijn vooral benieuwd naar die automatische versnellingsbak op de CP2-tweecilinder. Voorlopig is Y-AMT alleen nog maar beschikbaar op de CP3-driecilinder, waar het systeem zeer goed zijn werk doet, maar hoe doet hij het met een cilinder minder? Dankzij de elektronica-update komen er nu ook verschillende rijmodi op de MT-07, instelbare tractiecontrole en cruisecontrol. Tot slot ook nog een welgekomen 41mm UPSD-voorvork om het rijwielgedeelte te verfijnen, en de MT-07 kan er weer wat jaren tegenaan.

6: Moto Morini 3 ½ Sport

Op papier (en beeld) ziet de Moto Morini 3 ½ Sport er heel interessant uit. Het design is knap en modern, hij heeft leuke details en hij krijgt een nieuwe 350cc V2-motor. Die combinatie van weinig cc’s in een V-vorm komt tegenwoordig nauwelijks voor, dus alleen al voor het motorblok lopen we warm op de redactie. Hoewel de 3 ½ vanaf de tweede helft van 2025 op de markt zou moeten komen, is er nog niet zoveel over gekend. Hij heeft een zithoogte van 780 mm, ledverlichting en het ontwerp eert de agressieve lijnen van het originele model uit 1974. Dat is inderdaad exact 50 jaar geleden. Of 51 jaar in 2025, wat gek zou zijn qua lancering. Dus kom maar door, Moto Morini!

5:Kawasaki Z900 SE

De 2025-update voor een van de beste middenklasse naked bikes van de laatste jaren, is eenvoudig samen te vatten: de Kawasaki Z900 krijgt een vernieuwde styling en meer elektronica. Toch kijken we er hard naar uit om met de Z900 op pad te gaan in 2025. Het motorblok mag dan zo goed als ongewijzigd blijven, dankzij nieuwe elektronische gaskleppen is er nu een op-en-neer-quickshifter en cruisecontrol. Een zes-assige IMU zorgt voor bochten-ABS en een verfijndere Kawasaki Cornering Management Function. Wij kijken vooral uit naar het SE-model, met Öhlins-vering en Brembo-remmen. Meer naked bike dan je ooit nodig zal hebben.

4: BMW M 1000 R

Als Aprilia uitpakt met een nieuwe Tuono V4, dan BMW ook met een nieuwe S 1000 R. Die is voortaan te herkennen aan zijn dubbele koplamp, waardoor die meteen ook een stuk onherkenbaarder wordt. De M 1000 R daarentegen, die spot je meteen. Áls je die al ooit zou tegenkomen… Naast de uiterlijke wijzigingen van BMW’s snelste naked viercilinder, is zijn gebruik op circuitdagen verfijnd. Dat gebeurde door de tractiecontrolesoftware te gebruiken van de RR-modellen, in combinatie met M-snelgas. En dat brengt ons naadloos bij het verlangen om eens een trackday te doen met de snelste, circuitgerichte naked bikes. Er is in ieder geval voldoende keuze in 2025.

3: Kawasaki W230

Na al dat Europese geweld, koelen we even af met de Kawasaki W230. Een luchtgekoelde 233cc-ééncilinder zorgt voor de aandrijving, waarbij het ‘bouwen van een mooi’ motorblok een essentiële opdracht was. Mooi toch, hoe de nadruk niet altijd moet liggen op prestaties. Stalen spatborden voor en achter, ‘peashooter’-uitlaten, spaakwielen en het instrumentarium doen je denken aan de originele W1 650 uit 1966. Als je die nog kent, tenminste. De ‘speciale’ Meguro S1-versie krijgt nog een verchroomde brandstoftank met gelakte panelen, een ander uiterlijk van het instrumentarium en mooiere afwerking van het zadel.

2: Ducati Streetfighter V2 S

Voor wie het nog niet wist, Ducati heeft een nieuw V2-motorblok. Dat wordt niet alleen gebruikt in de Panigale V2 en Multistrada V2, maar ook in de Streetfighter V2. Het meest opvallend daaraan? Niet de dubbelzijdige achterbrug, maar het nieuwe blok levert 30 pk minder – van 148 naar 118 paarden – dan de ‘oude’ V2. Maar laat je haantjesgedrag niet te snel opspelen, want 70% van dat vermogen is al onder 3.000 tpm beschikbaar. Daarnaast is de Streetfighter V2 17,5 kg lichter geworden. De Streetfighter S krijgt nog een lichtere lithium-ion batterij, naast de gekende Öhlins-vering. En dan moet het beste nog komen, want net zoals de pk’s en de kilo’s, zakt ook de prijs van de Streetfighter V2. Je rijdt de instapper ‘al’ vanaf 15.490 euro. Koopje!

1: Honda CB1000 Hornet SP  

Het allerbenieuwdst in de categorie naked bikes 2025 zijn we naar de gloednieuwe Honda CB1000 Hornet (SP). Nu ja, ‘gloednieuw’ moet je met een korreltje zout nemen, want de 1.000cc-viercilinder komt uit de 2017-Fireblade. Hij levert 152 pk en 104 Nm en is gelukkig getuned om meer koppel te leveren bij lage toeren. Over de moderne en volledige elektronica, vering en uitrusting lees je HIER meer. Belangrijk om te melden, is dat er ook meteen een SP-versie wordt gelost. Die krijgt 5 pk en 2 Nm meer, een Öhlins-schokdemper, Brembo Stylema’s en een standaard quickshifter. Nóg belangrijker: we gaan de Honda CB1000 Hornet SP deze week (11 december) rijden, dus hou onze kanalen goed in het oog om te weten wat de koningin van het nest allemaal uitsteekt.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.